start på din instagram forretning
Bedøm indlæg

Katrine Hove har i løbet af det seneste år startet virksomheden Tous Les Yeux, som hovedsageligt afsætter produkter igennem virksomhedens instagram profil. Her belyses unikke produkter igennem fine minimaliske billeder, som trækker kunder til fra hele landet. I dette interview vil vi høre mere om hvordan Katrine startede. Velkommen til Katrine.

Kan du beskrive dig og din instagram shop, Tous les Yeux, til de læsere, som ikke har mødt dig før?

Jeg hedder Katrine og er bosat på Frederiksberg, og har længe ønsket at starte egen virksomhed, og i starten af i år kastede jeg mig ud i det – og det kan kun anbefales! Jeg har skabt en shop gennem instagram, som hedder Tous les Yeux, hvilket betyder alles øjne, og derigennem sælger jeg nu forskelligartede accessories. Mit fokus er produkter der skiller sig ud, og produktsortimentet har udviklet sig meget allerede nu og vil fortsætte med at blive udvidet.

Hvordan vil du beskrive vigtigheden af gode billeder til salg af produkter?

Gode billeder er vildt vigtige for min shop, da jeg kun har disse billeder til at sælge produkterne og netop ikke har en webshop med en helt række billeder af hvert produkt. Da alt salg foregår gennem instagram, og produktinformationen også er begrænset, skal billederne virkeligt formå at vise produkterne på inspirerende og korrekt vis, samtidigt med at sælge dem.

Hvordan fandt du frem til den stil af billeder der skulle føres igennem på Tous les Yeux instagram?

Det var nok ikke helt et bevidst valg, og billede stilen har også ændret sig flere gange i løbet af shoppens levetid. Det har hele tiden været vigtigt for mig at ikke kun det enkelte billede var flot og inspirerende, men også at mit samlede feed havde en sammenhæng. Lige nu kører jeg med hvid baggrund på billederne, og det skaber en god ro inde på siden og giver plads til de forskelligartede og farverige produkter, men hvis man scroller længere tilbage kan man se at billederne har haft mange forskellige baggrunde og stilarter, i særdeleshed tilbage fra start hvor jeg kun solgte solbriller.

 

Hvad er den typiske process, når du tager dine flotte minimalistiske billeder til din instagram? Hvilke rekvisitter, kameraudstyr og kamera benytter du?

Alle billeder bliver taget med min iPhone X, og intet andet reelt udstyr. Dette gøres fordi at billedkvaliteten er god, og det er nemt og simpelt for mig at skyde mange billeder, skabe overblik over dem og efterfølgende redigere og beskære dem. Jeg har prøvet et hav af forskellige redigerings apps, men har efterfølgende valgt blot at redigere mine billeder i instagram appen, da jeg primært kun justere lidt på lyset og kontrasten – dette for at sikre at produkternes farver fremgår så virkelighedstro som muligt, så folk ved hvad de kan regne med at modtage. Slutteligt beskære jeg billederne og putter den hvide ramme om den, dette er for overskueligheden når man ser på mit samlede feed.

Som sagt så har billedstilen ændret og udviklet sig gennem tiden, og det vil den formentlig blive ved med. Men jeg elsker at tage billeder af produkterne, og prøver mig egentligt bare frem. Jeg forsøger at tage mange billeder af gangen, så jeg altid har nogle liggende, og nogle dage er kreativiteten højere end andre.

 

Ifølge dig, hvad er de tre vigtigste ting til success med en instagram butik?

Da instagram er et sociale medie kræver det interaktion med kunder såvel som følgere og de profiler jeg som virksomhed følger. Det kræver derfor en indsats at interagere med andre profiler, like og kommentere billeder, samt at opretholde et konstant billede flow fra egen side af. Man skal finde balancen mellem at holde på tidligere kunder/potentielle kunders interesse uden at spamme deres feed, samt virkeligt at være opmærksom på de bedste tidsrum at poste billeder – for lige netop den ønskede målgruppe.

 

Hvilke udfordringer har du stødt på som du vil anbefale andre at gøre anderledes og hvorfor?

Handel over instagram er både et udbredt men samtidigt nyt fænomen, og derfor er der en række spørgsmål fra kunder der kan gå igen – dette primært om hvordan det fungere, og hvordan kunderne er sikre på at modtage deres varer, da dette er et nyt format og folk kan derfor føle en anden usikkerhed. Dette vil jeg anbefale at forsøge at forebygge ved at give så meget information som muligt, på den korteste og enkleste måde muligt, i profilens biografi. Ydermere kan man bruge rigtigt meget tid på at besvare spørgsmål, som kunderne oftest kunne finde svar på på en “normal” webshop, men som grundet formatet ikke er besvaret på en instagram shop, og der er det vigtigt at sætte tid af til at svare både hurtigt og grundigt på alle henvendelser, i stedet for at kunderne møder en auto besked, som jeg i starten eksperimenterede med.

 

 

Din instagram shop er fyldt med spændende og unikke produkter, bl.a. Remme i flotte farver, der sagtens kan bruges som kamerarem. Hvordan ved du, at du har fundet et produkt der passer til din forretning?

Shoppen startede med kun at sælge solbriller, hvilket siden hen har udviklet sig til nogle flere produktkategorier, blandt andet hårklemmer, tørklæder, tasker og nemlig også de multifunktionelle remme. Jeg forsøger mig frem og det vigtigste for mig er at alle produkter skiller sig lidt ud og har en effekt af at kunne tilføre noget ekstra til et outfit. Jeg elsker at tilføre nye produkter til shoppen, men om det ender med at passe ind i shoppen, er ikke altid jeg ved på forhånd. Jeg udvælger produkter meget med udgangspunkt i min egen stil, men også med inspiration i min omgangskreds, kvinder på gaden og interessante profiler på instagram – hvilke produkter der så sælger bedst, er ikke altid til at forudsige.

 

Kan du dele med os og læseren hvordan du gror din following på instagram? Er der nogle hemmelige trick til flere følgere, som man selv kan benytte sig af?

Selvfølgelig ønsker jeg at have flest mulige følgere på instagram, for at kunne få mine produkter ud til flest muligt, men når det er sagt så er antal salg og antal følgere ikke det samme. Da det er en shop, og i sidste ende handler om at sælge produkterne, skal man huske at nogle tidligere køber måske ikke længere ønsker at følge profilen efter deres køb, og her arbejder jeg konstant med at skabe både en shop men også en inspirationskilde, så både tidligere kunder, kommende kunder og folk der blot ønsker at se inspirerende og flotte billeder har lyst til at følge med. Uanset om man er erhvervsdrivende eller privat på instagram tror jeg at det bedste tip er at interagere med andre profiler og være aktiv på sin egen profil.

 

Hvad er dine bedste råd til en inspireret person, som vil begynde at sælge produkter på instagram?

Bare kom igang! Starten er simpel og dette format giver en rig mulighed for at forsøge sig ad og prøve lidt forskelligt, der er kontant afregning fra start til slut – du vil hurtigt kunne se om du poster indhold følgere reagere på eller ej, og om de i sidste ende ønsker at købe dit produkt.

Tak til dig, Katrine, for at deltage i vores interview.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *