Optag din første reklamefilm
Bedøm indlæg

Det er en sjov og spændende proces at lave sin egen reklamefilm, men en videoproduktion er ofte et stort stykke arbejde, hvor man hurtigt kan falde i mange tekniske- og kreative fælder, der bremser projektet. Måske bliver din film slet ikke så god som du havde regnet med; og i værste fald ryger det hele i vasken fordi billedet er uskarpt, lyden ikke er til at høre eller historien ikke hænger sammen. Derfor er det en god idé at dele sit filmprojekt op i tre faser: Præproduktion, produktion samt postproduktion, for at strukturere og overskue sit projekt. Læs med og lær om centrale punkter under hver af disse kategorier, så du bliver godt rustet til at lave din egen reklamefilm.

 

Reklamefilmens præproduktion
Det er i denne fase, at du planlægger hele dit filmprojekt, så det kommer til at gå så gnidningsfrit som muligt.
Første skridt her er altid historien. Hvis historien ikke er på plads, kan man lave nok så flotte billeder og fede lydeffekter: Men ingen gider se din film. Du skal derfor beslutte lige præcis hvad budskabet i din reklame skal være, og hvordan du vil kommunikere det. Måske vil du lave en sjov reklame, der får målgruppen til at grine og dele den på sociale medier – eller måske har du pga. dit seriøse brand behov for at kommunikere 1:1.
Uanset hvilken vej du vælger, vil det altid være en fordel, hvis du kan vække følelser hos din målgruppe, så de husker din kampagne. Tænk derfor over hvem din endelige målgruppe er, og hvad de identificerer sig med, inden du laver din story.
Er du god til at tegne kan du lave et storyboard, og er du mere til tekst kan du skrive et manuskript. Det vigtigste er at få historien ned på papir på den ene eller anden måde, så du kan begynde at arbejde med den og se, om tingene hænger sammen. Og selvom man synes man har den fedeste idé, er det altid en god idé at brainstorme og få feedback på storyen af andre, for at se om det giver mening, eller om der er løse ender.

Når du synes historien er på plads, skal du tjekke, om du kan føre den ud i livet.
Tilpas historien, så den passer til din tekniske kunnen og de remedier, locations og skuespillere du har til rådighed. Man kan hurtigt komme til at drukne sin produktion i alt for komplekse og krævende scener, så et godt råd i starten at gå efter de simple løsninger:
Vælg velbelyste locations, hvor du ikke selv skal lyssætte for meget. Vælg locations uden larm, så lydsiden ikke bliver forstyrret – og vælg at filme de personer, du mener egner sig bedst til at sige replikkerne uden at gå i panik, når kameraet ruller.

Herudover skal du planlægger alt det lavpraktiske. Lav en tidsplan for produktionen, tag ud og se på locations og bedøm hvad der skal bruges af grej, hvordan det transporteres osv.

 

Produktion af din reklamefilm
I denne fase laver du dine optagelser, og drager nytte af dit planlægningsarbejde i præproduktionen. Det er her, at din story skal i kassen, og det vigtigste er faktisk, at du har styr på lyden.
Mange tror, at det gælder om at have nogle fede shots.
Billedsiden kan være en smule rystende eller underbelyst – men så længe lyden er i orden er seeren ret taknemmelig, og lægger ofte slet ikke mærke til mindre kameratekniske fejl.
Derfor skal du investere i en god mikrofon, der er kompatibel med dit kamera- eller smartphone, alt efter hvad du optager på. Skal du optage meget tale fra en person der snakker, er en clip-on mikrofon guld værd. Skal du bruge meget lyd fra omgivelserne, eller må man ikke kunne se at personen der filmes har en mikrofon på, er en god ”shotgun mikrofon” det du søger. For et par tusinde kroner og opefter er du godt kørende.

Du skal også vælge hvad du optager din film med. I dag bruger mange smartphones, og man kan få glimrende optagelser med sådan en, hvis man ved hvordan. Man skal nemlig tænke over, hvordan man stabiliserer sit kamera, så man får så pæne optagelser som muligt.
Hvis man bare optager håndholdt, vil alle de små bevægelser man laver med hånden komme til udtryk i billeder, og filmen får hurtigt et uprofessionelt look. Et stativ er en oplagt mulighed for at undgå dette, men derudover findes der også små smarte ’gimbals’ til smartphones, som en elektronisk stabilisator man placerer sin smartphone i, for at fjerne rystelser og ujævne bevægelser når man optager håndholdt. En god gimbal til smartphone koster under 2000 kr. og løfter virkelig produktionskvaliteten.

Når historien er på plads, lyden er i orden og kamerabevægelserne er smooth, skal du til at tænke på lys. Lyssætning er en kunstart i sig selv, men et af de absolut vigtigste elementer i lyssætning er at belyse ansigtet på den der siger noget i filmen – eller den centrale ting der filmes. Start evt. med et enkelt billigt LED lyspanel, og se hvilken forskel det gør når du belyser ansigtet på den du filmer. Filmer du udendørs, kan man med fordel bruge en reflektorskærm for at pege sollys i ansigtet på den, der filmes. Det er svært at lave en fed lyssætning, men prøv dig frem og kig i kameraet hvad der ser fedt ud. For det meste løftes produktionskvaliteten, hvis der bare er tænkt en eller anden form for lyssætning med, der adskiller personen eller objektet fra det generelle lys der findes på din location.

En sidste ting, der bestemt kan have stor betydning på produktionsdagen: Sørg for rigeligt med snacks og mad. Det kan være trættende at være på optagelse når de samme scener skal tages om og om igen, og videoproduktion har det med at tage længere tid end man regner med. Et dejligt varmt måltid mad og en god pause har reddet mange filmproduktioner.

 

Postproduktion af videoen
Du har optaget din reklamefilm, din historie, og nu skal den bringes til live i klipperummet.
Først og fremmest skal du vælge, hvilket program du vil klippe filmen i. De to store spillere for folk der ikke er professionelle spillefilms-klippere, men stadig arbejder med seriøse produktioner, er Adobe Premiere Pro og Final Cut Pro. Sidstnævnte er eksklusivt til Mac brugere, og har du en Mac kan du også nå langt med iMovie.
Har du ikke allerede gjort det, så skal du i gang med at se tutorials til de grundlæggende funktioner i dit valgte klippeprogram. Væsentlige områder du skal lære om er: import og organisering af filer, forskellige videoformater, hvordan en timeline fungerer, hvordan du kan styre lyden, hvordan man tilføjer effekter samt grafiske elementer og eksportere sin færdige film. Alle de nævnte ting er terpearbejde, der kan læres ved at følge YouTube tutorials. Men når man har de grundlæggende ting på plads, hvordan laver man så det perfekte klip?
Der findes flere tricks. Man kan f.eks. lave en såkaldt ’lydbro’ i sit klip, hvor lyden, der passer til et givent klip, kommer på før (og i nogle tilfælde efter) billedet. Dette kan hjælpe til at skabe en blød overgang mellem lyd og billede, og at undgå alt for ”hårde” klip, hvor lyd og billede skifter samtidigt.
Derudover er et godt trick til at få glidende overgange mellem sine klip, at klippe når der er bevægelse – særligt hvis bevægelsen går den samme vej i begge klip. Det kan f.eks. være et græsstrå der blæser mod højre i det ene klip, og en person der bevæger sig fra venstre mod højre i næste klip. Hvis græsstrået i det givne eksempel blæser mod højre, kan man nogle gange slippe af sted med at spejlvende billedet, for at få bevægelsen til at matche næste klip; slip kreativiteten løs, og lær de mere avancerede funktioner i programmet, så man f.eks. kan lave sådan et nummer.
Du skal også eksperimentere med, hvor kort du kan lave et klip, for at man faktisk har forstået hvad der sker. Når vi ser en actionfilm klippes der ca. hvert 2. sekund, og de fleste mennesker kan lynhurtigt afkode, hvad der sker i klippet. En begynderfejl er ofte at have alt for lange sekvenser – og med hurtigere klip er det nemmere at holde seerens opmærksomhed. Og når det kommer til opmærksomhed, er det vigtigt, at du vælger en stærk åbningsscene til din reklame, der pirrer seerens interesse. I den sammenhæng må du for alt i verden ikke åbne din reklamefilm med et skilt/en tekstgrafik. Husk på, at der til webbrug altid vil skulle følge en tekst med til filmen – uanset om det er på Facebook, dit website eller YouTube kanal. Så åben filmen med et skrald, og før seeren gennem din historie med lækker lyd, flotte billeder og et skarpt klip.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *