Synlighed som ny fotograf
Bedøm indlæg

Som ny fotograf er det alfa og omega, at du skiller dig ud fra mængden, hvis du gerne vil gøre dig synlig for potentielle nye kunder. Når du er ny på markedet blandt mange eksisterende spillere, kan du nemlig hurtigt forsvinde i mængden til fordel for de fotografer, som har været på markedet længe, og som derfor allerede har en fast kundeskare og et eksisterende ry blandt nye kunder.

Der findes heldigvis mange måder, hvorpå du som ny fotograf kan gøre dig synlig over for dine fremtidige kunder. Hvad der virker for netop din forretning, er naturligvis individuelt. Der findes nemlig ikke en opskrift på, hvordan man som fotograf skaber en velfungerende forretning, hvor kunderne gang på gang vender tilbage. Dog kan du som ny fotograf med fordel lade dig inspirere af og eventuelt følge nedenstående tre råd, der næsten med garanti vil skabe synlighed omkring din forretning på forskellig vis.

 

Skab en indbydende hjemmeside

Med internettets store udbredelse er det efterhånden blevet sådan, at vi danskere som det første besøger Google, når vi vil finde ny information om et emne, en virksomhed eller lignende. Det gælder også, når der skal findes en fotograf til en bestemt anledning eller et givent formål. Dine potentielle fremtidige kunder vil altså med stor sandsynlighed tjekke internettet for forskellige muligheder, hvis de inden for den nærmeste fremtid skal bruge en fotograf. Det er af den grund vigtigt, at du og din forretning er synlig på nettet, så dine kunder kan møde dig her.

Som ny fotograf bør du derfor først og fremmest sørge for at skabe en indbydende hjemmeside med nyttig information om dig og dine evner. Du kan eventuelt skrive en tekst på hjemmesiden om, hvilke områder du har specialiseret dig inden for, samt hvilken erfaring du har med fotografering. Derudover er det oplagt at vise et udsnit af de billeder, du hidtil har taget. På den måde kan kommende kunder nemlig se et eksempel på, hvilken form for kvalitetsarbejde de kan forvente.

 

Sørg for en høj placering på Google

I forlængelse af ovenstående er det naturligvis vigtigt, at du også får dine potentielle kunder ledt ind på din hjemmeside. Det kan du blandt andet gøre ved at søgeoptimere din side. At søgeoptimere din hjemmeside vil sige, at du ved hjælp af en række tiltag sikrer din side en højere placering på Google. Når dine potentielle kunder søger på et relevant søgeord for dig og din forretning, vil din hjemmeside således bliver præsenteret for disse personer. Ligger din hjemmeside på side to eller tre, er der langt mindre sandsynlighed for, at du får besøgende på din side. Du bør derfor aldrig negligere, hvor betydningsfuldt det kan være at søgeoptimere din hjemmeside som ny fotograf.

 

Specialisering inden for bestemte områder

Selvom du som fotograf er dygtig inden for flere forskellige områder, når det kommer til at tage gode og kreative billeder, kan det sommetider gavne din forretning, hvis du specialiserer dig inden for et bestemt område. Dette område kan eksempelvis være bryllupsfotografering, foto af børn, billeder tager i naturen og mange flere.

Ved at specialisere dig inden for et bestemt område kan du gøre dine potentielle kunder opmærksom på, at du er yderst kompetent på dette område, selvom du er forholdsvis ny på markedet. Du sender med andre ord et signal om, at kunderne roligt kan vælge dig som fotograf, og at de får et godt produkt hos dig. At du specialiserer dig inden for et område, betyder naturligvis ikke, at du ikke også kan udføre arbejde inden for andre område, hvad angår fotografering. Det handler snarere om, at du vælger at brande dig selv og din forretning på et område, hvor du ved, at dine spidskompetencer ligger. Find her flere eksempler på, inden for hvilke områder du som fotograf kan gøre dig til specialist.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *